Advokatbyrån Öberg & Gustafsson

Allmänna villkor


1. Tillämplighet

1.1. Nedan allmänna uppdragsvillkor gäller för samtliga uppdrag och all rådgivning som Advokatbyrån Öberg & Gustafsson AB, org. nr 559361-2475 (nedan ”Advokatbyrån”) utför för sina klienter.

1.2. Genom att anlita Advokatbyrån anses klienten ha accepterat dessa allmänna villkor, varför dessa allmänna villkor ska utgöra avtalsinnehåll mellan klienten och Advokatbyrån.

1.3. Advokatbyråns verksamhet bedrivs enligt de regler och principer som fastställs av Sveriges advokatsamfund. Dessa regler och principer framgår av Sveriges advokatsamfunds hemsida, www.advokatsamfundet.se.

1.4. Den rådgivning som lämnas av Advokatbyrån är anpassad efter de specifika omständigheter, instruktioner och fakta som kommit Advokatbyrån till handa i samband med varje enskilt uppdrag.

1.5. Advokatbyråns rådgivning omfattar inte skattefrågor eller eventuella skattekonsekvenser.

1.6. Advokatbyråns rådgivning avser endast svensk rätt. För det fall Advokatbyrån uttalar sig om rättsläget i andra jurisdiktioner, sker detta enbart upplysningsvis, baserat på allmän kunskap och utgör därmed inte sådan juridisk rådgivning för vilken Advokatbyrån tar ansvar.

1.7. Advokatbyrån åtar sig samtliga uppdrag som ett uppdrag för Advokatbyrån och inte som ett uppdrag för en enskild advokat eller jurist, även om ett förordnande från en domstol är personligt. Samtliga delägare och övrig personal utför tjänster i enlighet med dessa allmänna villkor, varför ingen av Advokatbyråns personal har något personligt ansvar gentemot klient utöver vad som följer av tvingande regler.

2. Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism

2.1. Advokater och biträdande jurister som är verksamma på Advokatbyrån är skyldiga att följa lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism. Detta innebär främst att Advokatbyrån är skyldig att inhämta klientkännedom (kontroll av klienters identitet och ägarförhållanden), granska och rapportera misstänkta fall av penningtvätt och terrorfinansiering till Finanspolisen samt bevara handlingar och uppgifter avseende klientkännedom och rapportering i 5 – 10 år.

2.2. Advokatbyrån är förhindrade enligt lag att underrätta klient om att misstankar föreligger eller om att anmälan till Finanspolisen har gjorts eller kan komma att göras. I sådant fall är Advokatbyrån också förpliktade att avböja eller frånträda uppdraget.

3. Intressekonflikter

3.1. Advokatbyrån kan inte företräda klient i ett visst ärende om det föreligger en intressekonflikt eller jäv i förhållande till annan klient. Innan Advokatbyrån åtar sig ett uppdrag genomför Advokatbyrån, baserat på information som Advokatbyrån fått från klient, en kontroll av aktuella eller potentiella intressekonflikter eller jävssituationer.

3.2. Advokatbyråns uppdragsbekräftelse anger i vilket ärende Advokatbyrån kan agera för klients räkning. En intressekonflikt eller jävssituation kan dock uppstå under ett pågående uppdrag, till exempel på grund av senare inträffade omständigheter. Sådan intressekonflikt kan hindra Advokatbyrån från att företräda klienten i pågående eller framtida ärenden.

4. Uppdragets art och omfattning

4.1. Uppdragets art och omfattning anges inför varje uppdrag i uppdragsbekräftelse från Advokatbyrån. Såväl art som omfattning kan dock efter överenskommelse ändras, utökas eller inskränkas.

5. Kommunikation

5.1. Genom att klient anlitat Advokatbyrån anses klienten ha godkänt att Advokatbyrån kommunicerar med klienten via e-post och telefon.

5.2. Klienter ombeds hålla Advokatbyrån uppdaterad om byte av e-postadress sker samt säkerställa att Advokatbyråns e-postmeddelanden inte hamnar i exempelvis ”skräppost”.

6. Arvode, utlägg och betalning

6.1. För Advokatbyråns arbete debiteras skäligt arvode jämte mervärdesskatt, enligt de regler som utfärdats av Sveriges Advokatsamfund. Advokatbyråns arvode baseras, om inte annat avtalats, på nedlagd tid, uppdragets omfattning, art och komplexitet/svårighetsgrad.

6.2. Om inte annat överenskommits debiteras arvode per timme utfört arbete. Lägsta debiterbara tid är en fjärdedel (0,25) av en timme.

6.3. Advokatbyråns timarvoden ses över på årlig basis, och klient kommer att debiteras med det tillämpliga arvodet vid tidpunkten då de juridiska tjänsterna utfördes.

6.4. För vissa typer av uppdrag, såsom då en advokat eller biträdande jurist förordnas som offentlig försvarare, målsägandebiträde, särskild företrädare eller offentligt biträde eller i andra ärenden där rättshjälp beviljats, följer arvodet av lag. Advokatbyrån är i dessa fall förhindrad att ta emot ytterligare betalning för uppdraget.

6.5. Advokatbyrån fakturerar klient genom månadsvis fakturering, slutfakturering eller delfakturering. Betalningsvillkor är 20 dagar från fakturadatum.

6.6. Med delfakturering avses debitering av slutligt arvode för del av arbete som kan hänföras till viss period eller visst arbetsmoment.

6.7. Utöver Advokatbyråns arvoden kan kostnader för utlägg komma att debiteras.

6.8. Betalning ska ske i svenska kronor (SEK). Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta enligt Räntelagen (1975:635). Advokatbyrån förbehåller sig också rätten att vid utebliven betalning ställa in ytterligare arbete i ärendet alternativt avsluta ärendet och frånträda uppdraget.

7. Förskott

7.1. Advokatbyrån har rätt att begära skäligt förskott avseende arvode och utlägg, innan ärendet påbörjas. Detta förskott hålls avskilt för er räkning på ett för ändamålet upprättat konto och kommer att användas för att reglera framtida fakturor.

7.2. Totalbeloppet av Advokatbyråns arvode kan bli högre eller lägre än förskottsbeloppet. Om Advokatbyrån vid uppdragets avslutande erhållit som förskott ett högre belopp än vad som fakturerats, betalas överskottet ut till klienten.

7.3. Advokatbyrån förbehåller sig rätten att under arbetets gång begära ytterligare förskott.

8. Rättsskyddsförsäkring

8.1. Om uppdraget avser en tvist kan i klientens försäkring ingående rättsskydd täcka vissa av klientens kostnader. Oavsett försäkringsvillkorens lydelse måste klienten betala för Advokatbyråns arbete och eventuella utlägg i enlighet med dessa allmänna villkor.

9. Utomstående rådgivare, besiktningsmän och konsulter

9.1. Uppdraget kan komma att kräva att andra rådgivare, besiktningsmän eller konsulter (till exempel utländska advokater) biträder klienten i specifika delar. Advokatbyrån kan då vara klienten behjälplig med att, för klientens räkning, informera eller instruera sådana rådgivare eller konsulter.

9.2. Advokatbyrån har inget ansvar för de råd och tjänster som utomstående rådgivare, besiktningsmän eller konsulter tillhandahåller (oavsett om sådana råd och tjänster vidarebefordras till klient genom Advokatbyrån). Rådgivares, besiktningsmäns eller konsulters arvoden och utlägg svarar Advokatbyrån inte för, varför deras fakturor kommer att adresseras direkt till klienten.

10. Ansvar och ansvarsbegränsning

10.1. Advokatbyråns ansvar för skada som klient vållats till följd av fel eller försummelse från Advokatbyråns sida vid uppdragets utförande är begränsat till ett belopp som motsvarar tre gånger arvodet för uppdraget.

10.2. Advokatbyråns ansvar gentemot klient är begränsat till den skada klienten lider. Detta innebär bland annat att ansvaret ska reduceras med alla belopp som kan utfås enligt någon försäkring som klient har tecknat eller som har tecknats för klient eller enligt avtal eller skadelöshetsförbindelse där klient är part eller förmånstagare, om det inte är oförenligt med klients avtal med en försäkringsgivare eller annan tredje part eller om klients rättigheter gentemot en försäkringsgivare eller tredje part inskränks på grund av detta.

10.3. Advokatbyråns ansvar omfattar inte minskning eller bortfall av produktion, omsättning eller vinst, utebliven besparing eller annan indirekt skada eller följdskada, oavsett om skadan varit svår att förutse eller ej.

10.4. Med undantag för vad som anges i punkt 10.7 nedan åtar Advokatbyrån sig inte något ansvar gentemot någon tredje man på grund av klients användning av dokument eller annan rådgivning från Advokatbyrån.

10.5. Om det inte är särskilt avtalat kommer Advokatbyrån inte att ansvara för att fastställda tidpunkter uppfylls eller för att någon del av arbetet för klient inte färdigställs inom föreslagna tidsramar, eller för att Advokatbyrån inte har en möjlighet att påbörja eller fortsätta vårt arbete på grund av omständigheter utanför Advokatbyråns kontroll.

10.6. Advokatbyråns ansvar omfattar aldrig skatterättsliga konsekvenser.

10.7. Om Advokatbyrån, på klients begäran, avtalar att tredje man kan förlita sig på ett dokument som tagits fram av Advokatbyrån eller rådgivning som lämnats av Advokatbyrån ska detta inte öka eller i övrigt påverka Advokatbyråns ansvar och Advokatbyrån ska vara ansvariga gentemot sådan tredje man i den utsträckning som Advokatbyrån är ansvariga gentemot klient. Alla belopp som betalas till tredje man till följd av detta ansvar ska i motsvarande mån reducera Advokatbyråns ansvar gentemot klienten och vice versa. Om det särskilt avtalats att en tredje man får förlita sig på ett dokument som tagits fram av Advokatbyrån eller på råd som Advokatbyrån har lämnat uppstår inte klientförhållande mellan Advokatbyrån och denne tredje man.

11. Hantering av personuppgifter samt handlingar

11.1. Genom att anlita Advokatbyrån samtycker klienten till att Advokatbyrån samlar in, lagrar, behandlar och använder klientens personuppgifter i Advokatbyråns klientdatabas. Advokatbyrån åtar sig att hantera uppgifterna på ett säkert sätt. Personuppgifterna omfattas av tystnadsplikten.

11.2. För mer information om hur Advokatbyrån hanterar persondata, hänvisas till ”Personuppgiftspolicyn” som finns att tillgå på Advokatbyråns hemsida.

12. Sekretess, m.m.

12.1. Advokatbyrån är föremål för en utökad sekretesskyldighet enligt lag. Icke offentlig information som Advokatbyrån i samband med uppdraget erhåller från klient, eller om klient eller klients verksamhet, kommer Advokatbyrån att behandla som konfidentiell. Advokatbyrån kommer inte att avslöja sådan information för någon, förutom i enlighet med klientens instruktioner, tillämplig lag, god advokatsed eller behörig domstols dom eller beslut.

12.2. Om Advokatbyrån inom ramen för uppdraget anlitar eller samarbetar med annan rådgivare eller fackman har Advokatbyrån dock rätt att lämna ut sådan information som Advokatbyrån bedömer kan vara relevant för att denne ska kunna lämna råd eller tillhandahålla tjänster till klienten.

13. Reklamation, m.m.

13.1. Det är Advokatbyråns förhoppning att klienten är nöjd med våra tjänster då vi ständigt gör vårt yttersta för att tillvarata klienters intressen. Om klienten av något skäl är missnöjd eller har klagomål, uppskattar vi om klienten meddelar Advokatbyrån så snart som möjligt.

13.2. Eventuella krav ska framställas mot Advokatbyrån så snart klienten har fått kännedom om de omständigheter som ligger till grund för kravet. Krav i anledning av Advokatbyråns rådgivning får inte framställas senare än tolv (12) månader efter (i) dagen då den sista fakturan utställdes i det uppdrag som kravet avser, respektive (ii) dagen då klienten, efter rimlig efterforskning, kunde ha fått vetskap om de omständigheter som ligger till grund för kravet.

13.3. Om ett ärende har inletts hos Advokatbyråns försäkringsgivare måste tvisten lösas inom ramen för försäkringsavtalet innan konsumenten kan vända sig till Konsumenttvistnämnden, se nedan punkten 16.

14. Uppsägning

14.1. Klient kan när som helst säga upp avtalet med Advokatbyrån. Lag och god advokatsed anger i vilka fall Advokatbyrån har rätt eller skyldighet att frånträda ett uppdrag. Vid uppsägning eller Advokatbyråns frånträde måste klienten betala för Advokatbyråns arbete och de kostnader Advokatbyrån haft till och med dagen för uppdragets upphörande eller Advokatbyråns frånträde i enlighet med dessa allmänna villkor.

15. Ändringar av villkor

15.1. Dessa allmänna villkor kan komma att ändras av Advokatbyrån vid regelbunden översyn. Den senaste version finns alltid tillgänglig på Advokatbyråns hemsida, www.advokatog.se. Ändringar i villkoren gäller endast för de uppdrag som påbörjats efter det att den ändrade versionen lagts ut på vår hemsida.

16. Tillämplig lag och tvistelösning

16.1. Med undantag för vad som anges i punkterna 16.2 och 16.3 ska tvist som uppstår i anledning av dessa allmänna villkor, uppdrag eller Advokatbyråns arbetsresultat eller råd slutligt avgöras genom skiljedom enligt Skiljedomsreglerna för Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut. Skiljeförfarandets säte ska vara Malmö.

16.2. Vid tvist mellan konsument och Advokatbyrån, och lösning i samförstånd inte uppnåtts, har klient rätt att få saken prövad inom ramen för Advokatsamfundets konsumenttvistnämnd. Med konsument avses fysisk person, som agerar för ändamål som faller utanför närings- eller yrkesverksamhet.

16.3. Advokatbyrån har rätt att indriva förfallna fordringar genom ansökan om betalningsföreläggande eller i domstolar som har jurisdiktion över er eller någon av era tillgångar.

Dessa allmänna villkor och alla frågeställningar med anledning av dem, uppdrag eller Advokatbyråns arbetsresultat eller råd ska regleras av och tolkas i